skip to Main Content
Gelukkiger Met Katten In De Metro
Gelukkiger Met Katten In De Metro
Gelukkiger met katten in de metro
Katten Nemen De Metro Van Londen Over
Katten nemen de metro van Londen over
CATS Project Door Het Londense Artiestencollectief Glimpse
CATS project door het Londense artiestencollectief Glimpse
Gelukkiger Met Katten In De Metro Katten Nemen De Metro Van Londen Over CATS Project Door Het Londense Artiestencollectief Glimpse

Stel het je even voor. Je drukke werkdag zit erop, de terugweg naar het station is ingezet. Overal rondom je trekken gigantische reclamepanelen je aandacht. Op de hoek van de straat een advertentie voor die gestroomlijnde, onbetaalbare wagen.

Aan het bushokje een promo voor een super smartphone waarvoor je nog lang zal moeten sparen.

En op de voorbijrijdende bus een affiche met je zogenaamde droomvakantie, ver boven je jaarlijkse vakantiebudget.

Overspoeld en moedeloos stap je het station binnen en bereid je je al voor op een nieuwe stroom aan reclame. Affiches die je opnieuw in verleiding zullen brengen. Of je doen geloven dat het nu dringend tijd wordt om dat fitnessabonnement aan te schaffen. Vermoeiend.

Gek genoeg is het deze keer anders. In het station zijn het geen reclameaffiches die naar je lonken, maar foto’s van katten die je toekijken. Gewoon zomaar. Geen reclame, geen promo. Op elke mogelijke plek waar doorgaans publiciteit verschijnt sta je nu oog in oog met een kat.

Het lijkt een vreemd zicht, maar in de Londense metro is het ondertussen een feit. Sinds 12 september zijn het foto’s van katten die je vergezellen bij het wachten op je rit.

Artiestencollectief Glimpse

Het initiatief gaat uit van het Engelse artiestencollectief ‘Glimpse’. Zij willen met hun kunst bijdragen aan een aangenamere wereld en hebben ‘CATS’ opgericht. CATS staat voor Citizens Advertising Takeover Service, met andere woorden een beweging die de reclamewereld wil inpalmen.

Op hun website catsnotads.org vertellen ze hun idee:

“Zou het niet geweldig zijn om niet langer herinnerd te worden aan die droomvakantie die we toch niet kunnen betalen?  Niet telkens opnieuw verleid te worden door die nieuwe wagen die we toch niet nodig hebben?  En niet langer verblind te worden door het perfecte lichaam waar we onmogelijk aan kunnen voldoen?

Stel je nu eens een publieke ruimte voor waarin je je goed mag voelen. Zoals je bent, en met wat je hebt. Een wereld waarin vriendschap en ervaringen van grotere waarde zijn dan dingen die je koopt. ”

Kattenfans helpen via crowdfunding

Het idee lijkt op het eerste gezicht utopisch, toch sprongen honderden internetgebruikers dit voorjaar mee op de kar. Via crowdfunding hebben meer dan 700 fans samen zo’n 27.000 euro bijeen weten te sparen om het idee CATS werkelijkheid te maken. Die grote som was niet alleen nodig voor het maken van de affiches maar vooral voor het huren van de advertentieruimte.

Zes maand later is het zover. Op alle muren van het metrostation Clapham Common in Londen hangen twee weken lang alleen maar foto’s van katten. De kattenfans zijn wellicht helemaal in hun nopjes, de hondenliefhebbers zullen gedwee moeten toekijken.

Minder consumeren, meer genieten

Lijkt 27.000 euro je toch wat veel voor dit gekke project, dan weerleggen de initiatiefnemers dat volledig.

“Als we met dit zotte initiatief een reactie kunnen uitlokken, en mensen zich hierdoor misschien gaan realiseren dat consumeren ons niet gelukkiger maakt, dan is ons opzet geslaagd. “

Een goed idee voor onze Brusselse metro? Zouden we met z’n allen rustiger en gelukkiger thuiskomen dankzij dierenfoto’s? Laten we hier dan maar eens voor lieve hondensnoeten gaan!

 

×Close search
Zoeken